client evaluaties

Welk beeld had je bij online coaching en in hoeverre is aan je verwachting voldaan?

" Ik wist niet wat ik kon verwachten maar het is me 1000% goed bevallen"

"Ik had een hele goed klik met mijn E-coach. Vertrouwen was er direct"

C.K 

2017  ( vrouw 50-60)

Welk beeld had je bij online coaching en in hoeverre is aan je verwachting voldaan?

"Ik hoopte dat er iemand zou zijn die geen oordeel zou hebben en dat was ook gelukkig zo.

Ze stelde de juiste vragen en liet me nadenken op een andere manier

W.v W

2017  (vrouw 30-40)

Heb je nog verbeter punten voor de coach?

"nee, had goede/fijne gesprekken. 

Kreeg voldoende tijd en ruimte. ze had goede adviezen en tips "

J.G.

2017 (vrouw 30-40)

Welk beeld had je bij online coaching en in hoeverre is aan je verwachting voldaan?

"Op zich wel wat het nu was; van te voren dingen via mail en daarna face to face maar dan via Skype

(handig want dan kan het makkelijker buiten kantoortijd en scheelt reistijd)."

S.T

2016  ( vrouw 20-30)

Wat kun je verwachten in een coaching traject?

  • intake

Dit is een telefonische intake van ongeveer 45 minuten. Daarin stel ik je een aantal vragen om met elkaar helder te krijgen wat je vraag precies is en of we de sprong met elkaar kunnen maken. Je kunt ook (alvast) het digitale intake formulier invullen. Dan kunnen we sneller van start.

  • aantal sessies

Dat verschilt per situatie/vraag. Meestal ligt dat tussen de 3 en 8 sessies. ( gemiddeld 5). sessies duren ongever 1 uur. tussentijds evalueren we waar we staan tav je doel en stemmen we af hoe we verder gaan.

  • thuisopdrachten

Een traject starten betekent ook, als het goed is, het ingang zetten van een (verander) proces. Dat gaat ook door in de tussen de sessies gelegen tijd. ( gemiddeld 2 weken). thuis opdrachten kunnen daarbij helpen en vind ik dan ook belangrijk. We stemmen altijd af welke vorm van opdrachten passend is bij jou en traject.

Ben jij ook kampioen bordjes omhoog houden?  Fantastisch!  Als dat is wat je wil...

Omdat jij en de tijd niet stilstaan

Soms is er een moment in je leven dat het zinvol is om stil te staan bij hoe je de dingen doet. Vooral als je het idee hebt ‘vast te zitten’ of de balans kwijt bent.

Maar ook als je Je wilt ontwikkelen, meer voldoening wilt halen uit de dingen die je doet of op zoek bent naar nieuwe energie kun je je afvragen: hoe pak ik dat aan , welke kant ga ik op, waar begin ik?

coaching betekent eigenlijk begeleiden van A naar B.

Als coach kijk ik vanuit mogelijkheden; wat is er wel, waar zit nog ruimte, waarin kun je nog aanpassingen maken? Een coachee zei laatst tegen mij; " wat mooi dat je achter mijn gevoelde belemmering de kwaliteit vandaan kon halen en kon laten gebruiken.

Het verschil tussen coaching en counseling

Coaching helpt je bij het zetten van uitdagende nieuwe stappen of wanneer je dreigt vast te lopen in ongewenste situaties. Het maakt de knelpunten zichtbaar (en inzichtelijk) en helpt je je oplossingsstrategieën te ontwikkelen. Zodat je weer zelf verder kunt. Het is vooral op het hier en nu gericht.

Counseling is meer gericht op het ontstaan van en omgaan met problemen en vraagstukken op psychosociaal vlak. Het gaat daarbij iets verder dan coaching. Vaak gaat het hierbij om terugkerende patronen of is er een rode draad te vinden onder de verschillende situaties waar je tegenaan loopt.

 

Dan is het fijn dat je de mogelijkheid hebt om te sparren met een professional. Iemand die jou de vragen stelt die je verder helpen ( zonder oordeel). Iemand die je helpt die stap net buiten je comfortzone te zetten. Zodat je weer verder kunt.

post-its

Methodieken en modellen.

Hieronder staan een aantal  methodieken/modellen  beschreven waar ik gebruik van maak   Ik gebruik modellen/technieken door elkaar om zo goed mogelijk de afstemming te vinden met coachee, situatie en  wat er nodig is.

RET

Rationeel Emotieve Therapie.

Dit veel gebruikte model  onderzoekt of gedachten reëel of irreëel zijn en welke  aanpassingen je hierin kunt maken.

in het Nederlands; de 5 G's; gebeurtenis, gedachten, gevoel, gedrag gevolg.

lees meer op wiki 

ACT.

Acceptance  & Commitment Therapy: Gedachten en emoties komen als vanzelf en  kun je niet  zomaar stoppen of controleren.  wel kun je leren de relatie met die gedachten en emoties  te veranderen.

Leuker dan wiki;  de site van de grondlegger in NL van ACT; Gijs Jansen.

lees meer op wiki

Mindfulness

deze methode leert je  veel meer te zijn in het hier en nu.  Als je ruimte wilt voor het opdoen van nieuwe ervaringen is openstaan voor het nu wel  belangrijk.

Ik gebruik deze methode niet als op zich zelf staand maar in aanvulling op andere modellen.

lees meer.

Positieve psychologie

Binnen de positieve psych. ligt de focus niet op dat wat er mis gaat (zonder er aan voorbij te gaan), maar besteed aandacht aan waar je kunt verbeteren of uitbreiden.

 

lees meer

7 habits

Een veelgebruikt model van Stephen Cofey. Hij beschrijft 7 gewoontes of routines die mensen helpen om succesvol te zijn. Zeer bruikbaar bij  timemanagement, prioriteiten stellen empatisch communiceren, etc

lees meer

meer modellen

zie nog meer modellen  op pagina E coaching