Stress- wat nu?

In mijn praktijk gaat het vaak over stress.  Soms blijkt het over vergevorderde stress te gaan, soms over beginnende stress en soms blijkt iemand toch al wel in de stevige overspanning of zelfs burn out te zitten. Als we het over stress hebben, kunnen we over verschillende stadia spreken. Vier stadia, die allen hun eigen aanpak nodig hebben. In die eerste stadia van ervaren stress heb je nog mogelijkheden om de stress te kantelen. Dat betekent altijd wel dat je iets moet veranderen; hetzij in je omstandigheden, hetzij in je manier van doen, hetzij in je manier van omgaan met moeilijkheden.

In de CSR methode spreken we van kantelpunten. Dat betekent dat je op die momenten de kans hebt om niet in een volgend stadium te raken. Je zult echt anders moet gaan handelen om de roofbouw op jezelf te stoppen. En dat is niet gemakkelijk. In mijn praktijk hoor ik vaak een aantal bezwaren om niet aan de slag te gaan met wat nodig is.

Ik heb een top 10  mitsen en maren voor je:

  • Ik kan mijn collega’s niet belasten, iedereen is zo druk
  • Als ik nu toegeef dat het niet gaat voel ik me zwak, dat zie ik als falen
  • De anderen krijgen het wel voor elkaar,  dus ik moet dit ook kunnen
  • Er is teveel werk, het lukt  gewoon nu niet. Als dit project is afgerond misschien wel…
  • Over een paar weken heb ik vakantie, tot die tijd moet ik even doortrekken..
  • Ik kan hier niet bij mijn leidinggevende mee aankomen.
  • Er is een reorganisatie bezig, dit is niet het moment ( te risicovol)
  • Als ik weer kan sporten heb ik mijn uitlaatklep weer, dat helpt vast
  • Ik kan de boel thuis ook niet vast laten lopen. Dus tja…
  • De afspraken die er nu staan zijn al lang geleden gepland, ik wil geen spelbreker zijn..

En nu is de vraag natuurlijk; hoor jij jezelf wel eens 1 van bovenstaande mitsen en maren denken, als je eigenlijk voelt dat er teveel op je bordje ligt?

Er zijn verschillende stadia in stress dus; en die behoeven een eigen aanpak.  Inmiddels weet iedereen wel dat stress ontstaat op moment dat je meer doet (of moet) dan dat je aankunt. Negatieve stress ontstaat als de draaglast gedurende langere tijd hoger is dan de draagkracht.

En dan…wat wel en wat niet.

Bij beginnende stress of bij stress preventie kun je naast het direct zorgen voor inbouwen van herstel (rust) ook in zoomen op de onderliggende redenen, oorzaken van stress.  Hier gaat het werken aan herstel gedrag bijna gelijk op met werken aan de onderliggende redenen/factoren.   Is er sprake van matig tot stevige overspanning dan moet eerst de focus eerst liggen op herstelgedrag.  Je bent namelijk minder goed in staat om je situatie te overzien en bezien als je vermoeid, emotioneel instabiel en overprikkeld bent. (zie de uitleg over stress en het brein van  CSR)

Dat kan betekenen dat je maatregelen in zowel werk als privé moet nemen. Overigens wil dat niet altijd zeggen dat je direct met alles moet stoppen; werk biedt soms fijne houvast. En privé kan soms heel veel van je vragen. Het gaat hier om de voor jou juiste stappen te zetten om je herstelvermogen te normaliseren. En hoe moeilijk het nemen van de juiste stappen is blijkt wel uit het mitsen en maren lijstje… dus laat iemand in je omgeving (of een coach) met je meedenken! Pas als je reserves weer wat aangevuld zijn kun je kijken naar oorzaken.

slapen, slapen ,slapen

Bij stevige overspanning of burnout heb je veel minder keus; waarschijnlijk heb je inmiddels duidelijke fysieke signalen. Doorgaan is zinloos, risicovol en eigenlijk onmogelijk. Je brein is niet meer in staat scherp na te denken, je lijf geeft allerlei alarmerende fysieke signalen. Als je daar beland bent dan is de eerste stap; even helemaal niets! Alles schrappen, hulptroepen inschakelen en slapen, slapen, slapen. En als het het afschakelen (of opslomen) goed lukt ben je daar toch wel een redelijk aantal weken mee bezig ( 6-10), voordat je aan herstel kunt gaan werken.

Hoe weet je wat er aan de hand is?

En dat is mijn punt; werken aan onderliggende oorzaken heeft geen zin als je brein nog niet kan meewerken. Dat zorgt juist voor extra overbelasting.   De CSR vragenlijst geeft inzicht op verschillende onderdelen die bepalend zijn in de mate van stress die je ervaart.  Het geeft ook gelijk richting aan waar je als begeleider mee kan/moet starten.

Je hebt de eerste stap genomen! Wil je meer weten over stress en burnout?  kijk dan op volgende sites.

CSR methode

CSR legt uit : waarom duurt burn out zo lang

of op mijn site

Wil je alvast starten met het onderzoeken van waar jij staat t.a.v de verschillende stadia?

Dat kan met de CSR Energie CheckUp.  Naast een korte  gratis intake doe je de  uitgebreide vragenlijst en  2 inzicht gevende gesprekken; waarin we de uitslag van de vragenlijst doornemen en eventueel verder onderzoeken. Tot slot bespreken we wat jij nu aan vervolgstap kunt nemen.

Wil je hiermee starten? Stuur dan een mail met in het onderwerp_CSR Energie CheckUp.  De kosten vind je hier.

Hartelijke groet,

Hilde

Hilde is coach met de focus op “met energie en balans aan het werk zijn”.  Zij begeleidt bij vragen rondom persoonlijke ontwikkeling, energie-balans, stress en burn out en loopbaanvragen. 

Meer over mij vind je hier

afbeeldingen;

  • away-ACT   psychotherapeut/ trainer/ schrijver ; Russ Harris.

zie ook   https://psychwire.com/harris/resources

Laat een reactie achter