Het challenge spel om van te leren!

Moeilijke gedachten en gevoelens weerhouden ons er vaak van om te doen wat we echt belangrijk vinden. Heb je wel eens een feestje vermijd, omdat je dacht dat je geen aansluiting zou vinden?

Er zijn vele voorbeelden te vinden waarbij onze gedachten ons van bepaalde keuzes weerhouden. Als je merkt dat deze innerlijke weerstand vaak de overhand heeft, dan heb ik wat voor je! Ik noem het ‘Het challenge-spel’ .

Op het moment dat je een innerlijke weerstand opmerkt om een ​​nuttige actie te ondernemen, begint de challenge.

Je kunt dan besluiten toe te geven aan je weerstand en in je comfortzone te blijven.

Of…

Je kunt ervoor kiezen om jezelf uit te dagen en het ongebruikelijke te doen. Dit betekent dat je jezelf toestaat het ongemak te voelen, je negatieve zelfpraat te horen, en  tóch actie te ondernemen. Je doet precies wat je verstand zegt dat je niet kunt doen, dus doe je “Het challenge-spel”.

 

 

 

Zo ziet dit er in de praktijk uit.

Je wordt ’s ochtends vroeg wakker, en de verleiding is erg groot om op “Snooze” te drukken. In plaats van ‘snoozen’ speel je het challenge spel;

●      Daag jezelf uit om zo snel mogelijk uit bed te komen. Wat is je nieuwe record?

Je geniet van een warme douche en ziet nu al op tegen het moment dat je eruit moet. Zet de challenge in;

●      Daag jezelf uit om de douche helemaal op koud te zetten. Kun je 30 seconden aan?

Je moet een lastige (irritante?) klant bellen en het loopt tegen lunchtijd aan. Uitstellen? Nee, de challenge!

●      Daag jezelf uit om nu, nu, nu te bellen, op je allervriendelijkste toon!  En daarna uitgebreid te lunchen! Hoe effectief kan jouw belletje?

Je wil graag meer tijd om een boek te lezen. Maar na een dag werken komt het er niet van.  Opgeven? Nee, challenge jezelf;

●      Verzin een manier om 5 bladzijden te lezen (kids achter een filmpje, een luisterboek onder het koken, 5 minuten eerder stoppen met werk en daar je 5 bladzijden lezen, etc). Hoe gemakkelijk gaan die 5 bladzijden?

Be creative!

De mogelijkheden om te spelen zijn eindeloos! Het spel begint op het moment dat je een innerlijk gevoel opmerkt dat weerstand oproept om iets te doen.

Door dit challenge spel te spelen, oefen je je acceptatie spieren en creëer je gezonde variatie. Je oefent je vaardigheid om ruimte te maken voor moeilijke gedachten en gevoelens, terwijl je toch leert om actie te ondernemen. Door dit te doen, wordt het leven uit de sleur gehaald, uit goed gegroefde gewoonten van weerstand.

Zie het als het trainen van een algemeen bruikbare vaardigheid. Dit kom je tegen in alles wat de moeite waard is om te doen, of we het nu hebben over werken, sporten of sociale interacties.

Door nieuwe dingen te doen – het ongebruikelijke te doen – leer je de beperkingen van je eigen geest, en je vergroot de kans om meer in lijn met je doelen te handelen.

Hoe meer je het spel speelt, hoe meer je je gesterkt voelt. Dat is een mooie bonus, maar niet het doel.

We spelen niet om ons beter te voelen, maar om te leren actie te ondernemen met moeilijke gedachten en gevoelens, als ze er zijn. Zoals alle goede spellen, kan dit spel het beste speels worden gespeeld.

Het moet leuk blijven, dus maak er geen hard moeten van.  Laat die innerlijke dictator er niet mee op de loop gaan; maar hou het vrijwillig en speel!

Het challenge spel is een dagelijkse uitdaging en een frequente herinnering dat je kunt gaan buiten je zelf gestelde grenzen wanneer je de keuze maakt. Houd het licht vast. Achtervolg het met passie.

Klaar om te spelen?

En ik? In het kader van #practicewhatyoupreach heb ik vandaag die 30 seconden onder de koude douche gestaan! Eens kijken wat ik morgen kan doen!

Hartelijke groet,

Hilde

Hilde is coach met de focus op “met energie en balans aan het werk zijn”.  Zij begeleidt bij vragen rondom persoonlijke ontwikkeling, energie-balans, stress en burn out en loopbaanvragen. 

Meer over mij vind je hier

 

Dit is een oefening uit ACT therapie.

Bron Stephen Hayes; https://stevenchayes.com/my-act-toolkit/

Meer over ACT

https://www.act-opleiding.nl/acceptance-commitment

https://www.actinactie.nl/wat-is-act/

https://boekvangijs.nl/leuke-filmpjes/

2 reacties

  1. Marti van 't Hart op januari 25, 2022 om 11:59 am

    Wat een goede en dagelijks toepasbare challances.
    Ik ga er zeker vandaag al een toepassen!
    Mijn dagelijkse 10 min. fysio-oefeningen die schuif ik vaak door naar ’s avonds 20.00 uur. Hik er de hele dag tegenaan. Drempel wordt met het uur hoger.
    Maar…
    Morgenochtend daag ik mezelf uit deze 8.00 in de ochtend te doen.
    Voor mij een hele uitdaging 😉

    • hildejessurun op januari 28, 2022 om 7:11 am

      zet hem op; elke keer dat het lukt is lekker!

Laat een reactie achter