Walking in the rain

We kennen allemaal wel eens periodes waarin we (dreigen) overspoeld (te) raken door moeilijke gedachten, zorgen en situaties.

Al dat gepieker helpt ons meestal niet. En het kan ons flink in de weg zitten; het haalt ons uit de slaap, het maakt doodmoe, kan een verlammend effect hebben op ons gedrag of we proberen  het te vermijden ( bv door alcohol etc)  enz.

ACT professional Russ Harris ontwikkelde een oefening die hij ‘”drop anchor” noemde.  Een oefening om te leren je niet mee te laten zuigen in de negatieve kolk, maar die je tools geeft om overeind te blijven en terug te keren naar weer doen wat je moet doen.  (ondanks dat de moeilijke gedachten of zorgen niet weg zijn)

Oefening baart kunst

Als altijd; het gaat hier om het aanleren van een vaardigheid. Dus oefening baart kunst. Het zal soms niet lukken, je merkt dat je binnen een minuut weer terug bent in je gepieker, probeer het dan opnieuw. Elke keer dat het je lukt is gewonnen.

Ik hoop dat dit je alvast iets geeft om mee aan de slag te gaan.

met vriendelijke groet,  Hilde

Vind je het lastig om hiermee zelf aan de slag te gaan? mail me gerust.

Hierbij vind je mijn vrije vertaling van de   oefening DROP ANCHOR – NL

 

Laat een reactie achter