Dwarreltijd; laten we dat allemaal doen!

Dwarreltijd.

Dat was het woord dat een coachee gebruikt voor even tijd voor zichzelf waarin ze haar gedachten kan laten gaan.

Je herkent het misschien wel; het is geen piekeren, het is ook niet echt ergens specifiek over nadenken, ook niet iets speciaals dat je ineens in paniek brengt; nee, het is gewoon een beetje allerlei losse gedachtes voorbij zien trekken, je ziet ( denkt) ze en laat ze weer gaan. Je denkt hier en daar “o ja, dat moet nog’ en maakt een “mentale notitie” maar dat is het dan ook. Je brein krijgt op zo’n moment de tijd om even het eea te verwerken.

We kregen het hierover omdat ik geregeld “breinrust” adviseer. Met brein rust bedoel ik echte rust nemen ; zowel fysiek als mentaal. Dat betekent meestal dat mensen (zeker als er herstel nodig is na stress/burn out of bij herstel na intensieve behandelingen) echt even moeten gaan liggen, zonder telefoon, tablet en andere afleidingen 😊

Tijdens een “breinrust” krijgt je brein ook die herstel/ herordening/verwerkings rust die het zo nodig heeft.

Mijn coachee combineert die “dwarreltijd’ met wat rommelen (keutelen) in huis of nog beter; even wandelen. Perfect natuurlijk.

We waren op zoek naar het beter indelen van haar tijd om zo meer energie aan het einde van de dag over te houden. Het inbedden van een tijdige pauze in werk is nog best moeilijk als iedereen om je heen heel druk is… maar de associatie met dwarreltijd leverde haar wel de opening om te zien hoe nuttig dit voor haar is en wil ze het gaan inzetten. En ik zeg- ondanks het ongemak dat dit kiezen voor jezelf ook kost- DOEN!

Laat een reactie achter