Check je ontspanningsmodus!

 

Het ontstaan van (over)spanning, stress en burn-out komt meestal door een combinatie van factoren. Langdurige werkdruk en stress is er daar zeker 1 van. Maar het gaat ook over hoe jij met een aantal zaken omgaat. Je copingstijl noemen we dat.

Daaronder vallen bijvoorbeeld je “veranderkracht” ( je bereidheid en flexibiliteit om met veranderingen om te gaan), en je “ontspanningsmodus” ( de mate waarin je in staat bent te ontspannen, ontspanning te zoeken/vinden).
Onderstaande korte scan laat je nadenken over waar voor jou de risico's liggen.

Na de laatste vraag zie je gelijk "je score" .

Doe de inzichtgevende  korte scan: “ontspanningsmodus” ( =de mate waarin je in staat bent te ontspannen, ontspanning te zoeken/vinden).

 

1. Je werkdag  zit erop. Je gaat op weg naar huis. Kun jij makkelijk na het werk de deur dichttrekken en genieten van de terugreis?

 
 
 

2. Ben je in staat om van een plotseling ontstaan/ ingelast vrij moment een moment voor jezelf te maken en daarvan te genieten?

 
 
 

3. Kun je, zonder lang na te denken, 3 goede en makkelijk uit te voeren  ontspanningsmanieren voor jezelf benoemen?

 
 
 

4. Weet je voor jezelf wat goed werkt om spanning in je lijf  tegen te gaan?

 
 
 

5. In welke mate ben je in staat om voor jezelf (alleen) ontspanning te creëren? ( dus zonder anderen te betrekken)

 
 
 

6. Ben je gevoelig voor spanning in je lijf?

 
 
 

7. Slapen is belangrijk.  Dat weten we.  Het gaat niet alleen om voldoende uren slaap, maar ook de kwaliteit van slapen is belangrijk.

Denk eens na over jouw slaap;  heb je geregeld (meer dan 2 keer/week)  last van slecht in slaap komen?

 

 
 
 


 

Wil je meer weten? neem gerust contact op met Hilde of Arno.