Stress preventie

Stress preventie - waar kun je op letten

Stress is niets anders dan activatie van ons brein/lijf. Zonder stress zou ons leven wel heel saai zijn. Maar let op; ons brein maakt geen onderscheid tussen leuke en niet leuke activatie!

Stress is van grote invloed op het functioneren van je hersenen. Allerlei gebieden in de hersenen werken samen bij spanning én ontspanning. Wanneer je stress ervaart, bijvoorbeeld door een conflict op je werk of een onoplettende fietser, wordt een stressreactie in je hersenen geactiveerd. Tijdens deze reactie maken je hersenen stresshormonen aan, zoals adrenaline en cortisol. Door deze stofjes komt er energie vrij. Deze extra energie is nodig voor je spieren, je denkprestaties, zintuigen en reactievermogen. Hierdoor kun jij bijvoorbeeld net op tijd wegspringen voor die fietser of een sprintje trekken naar de trein, zodat jij op tijd bent voor dat belangrijke sollicitatiegesprek.

Wanneer de stressreactie voorbij is, geven jouw hersenen (om precies te zijn de ‘hippocampus’) het signaal af dat het niet meer nodig is om stressstofjes aan te maken. Het aanmaken van adrenaline en cortisol stopt na dit signaal, waardoor het lichaam weer kan ontspannen.

Als je brein/lijf te veel geactiveerd blijft of te weinig rust (herstel) krijgt ontstaat negatieve stress en onbalans. Het is verstandig om de signalen bij jezelf op tijd te herkennen. Wat helpt om stress te verminderen is heel persoonlijk, het verschilt van mens tot mens. Er zijn geen gouden tips.  Maar de signalen geven wel aan dat je in actie MOET komen.

stress signalen. bron: hersenstichting
stress signalen. bron: hersenstichting

Stress preventie - risico factoren

Voor het voorkomen van (negatieve) stress is het van belang dat je een leefstijl hebt waarin inspanning (activatie) en ontspanning (herstel) voldoende in balans zijn, en dat je werkt en leeft binnen de kaders van wie je bent.  (en wat je kan/ wat je past).  Je draagkracht en draaglast zijn in evenwicht. Niet altijd makkelijk!

In mijn werk als coach en re-integratie begeleider ontmoet ik geregeld mensen die  stress (en meer) ervaren en bijna altijd kan ik een aantal vinkjes zetten binnen onderstaand schema van risicogebieden. De combinatie van een aantal factoren kunnen dan de triggers vormen waarop het mis gaat.

Bijvoorbeeld; als je een hoge mate van gedrevenheid hebt en er is veel rolonduidelijkheid in jouw werk dan loop je een risico op stress.  Paniek? Nee, niet direct. Maar er is wel aandacht voor nodig en kijk of je het bijvoorbeeld bespreekbaar kan maken.  Ga voor jezelf eens na op hoeveel van deze punten je een vinkje kan plaatsen en dus waar je “risico” loopt.

 

 

 

 

 

 

 

 

Klanten reviews

wat is u vooral bij gebleven/ remarks:

I appreciated having contact with Hilde. I felt that she was trying put yourself in my situation. I felt
understood. She was a great supporter for me. Encourage me to make decision which improved my life but i
didnt feel presure. Thank You Hilde. 

vrouw- 40-50, stress en burn-out 2020

Welk beeld had je bij online coaching en in hoeverre is aan je verwachting voldaan?

" Ik wist niet wat ik kon verwachten maar het is me 1000% goed bevallen"

"Ik had een hele goed klik met mijn E-coach. Vertrouwen was er direct"

C.K 

2017  ( vrouw 50-60)

Welk beeld had je bij online coaching en in hoeverre is aan je verwachting voldaan?

"Ik hoopte dat er iemand zou zijn die geen oordeel zou hebben en dat was ook gelukkig zo.

Ze stelde de juiste vragen en liet me nadenken op een andere manier

W.v W

2017  (vrouw 30-40) persoonlijke coaching

Heb je nog verbeter punten voor de coach?

"nee, had goede/fijne gesprekken. 

Kreeg voldoende tijd en ruimte. ze had goede adviezen en tips "

J.G.

2017 (vrouw 30-40) persoonlijke coaching

wat is u het meest bij gebleven?

"spiegelen van mijn gedrag naar anderen"

vrouw-40-50- rouwverwerking en re-integratie werk

Welk beeld had je bij online coaching en in hoeverre is aan je verwachting voldaan?

"Op zich wel wat het nu was; van te voren dingen via mail en daarna face to face maar dan via Skype

(handig want dan kan het makkelijker buiten kantoortijd en scheelt reistijd)."

S.T

2016  ( vrouw 20-30) persoonlijke coaching

Hoe is coaching bevallen?

"ik ben heel content met het verloop van de sessie en hetgeen we hebben bereikt. nu heb ik aandachtspunten waarmee ik aan de slag blijf gaan omdat het mij helpt. ook ben ik heel blij met enkele inzichten over mijzelf, als persoon, en hoe ik daarmee om kan gaan in relatie tot mijn collega's. ik vond de sessies met Hilde prettig en heel leerzaam en ben heel enthousiast over haar manier van coaching. heel bijzonder dat zij vanaf de 1e sessie mij goed begreep, en dat allemaal telefonisch!" 

2020 -(vrouw 40-50) persoonlijke coaching

Wat is u het meest bijgebleven van de coaching sessies?

"Het spiegelen, het kritisch meeluisteren en teruggeven, het verhelderen van de vraag"

2020 (vrouw 30-40) persoonlijke coaching

Wat zowel helpend is geweest en mij is bij gebleven zijn de opbouw van de sessies. Dat is iets wat je achteraf pas realiseert maar wat zo mooi is......De vraagstellingen van Hilde waren verhelderend, out of the box, vernieuwend en inspirerend. Het heeft mij een stuk zelfvertrouwen en inspiratie terug gegeven om de stap naar een nieuwe uitdaging aan te gaan.

Ingrid, marketing & sales assistent, (vrouw 40-50) loopbaan coaching

Kun je aangeven wat voor jou vooral helpend is geweest of wat je is bij gebleven in de gesprekken?

" mij activeren tot het daadwerkelijk gaan solliciteren voor stage en mij uitdagen actief te gaan netwerken om een beter beeld te krijgen van mijn nieuwe vakgebied.  En heel nuttig: me laten inzien dat ik moet gaan genieten van mijn studietijd".

vrouw 20-30 jaar - loopbaantraject 2021

Kun je aangeven wat voor jou vooral helpend is geweest of wat je is bij gebleven in de gesprekken?

De coachingssessies hebben mij erg geholpen om een deel van mijn eigenwaarde terug te vinden. En te kijken wat er wél mogelijk is en daarop verder te bouwen.

vrouw 20-30 jaar- loopbaantraject 2020